Bonflex - SPORTMASSAGE
Bonflex - Massagepraktijk
Sportmassage

Meer dan "ff los laten gooien".....   

Sportmassage is inderdaad speciaal voor de recreatieve en professionele sporter. Het bevordert het herstel, voorkomt en/of verminderd sportblessures en het draagt bij tot een effectieve training en betere sportprestaties;
 
  • één of enkele dagen na een training of wedstrijd.
  • voorafgaand aan een sportieve activiteit, waarbij dit onderdeel van de warming- up is.
  • tussendoor, bijvoorbeeld tijdens een toernooi.
  • direct – als onderdeel van de cooling-down – of enkele uren na een sportieve activiteit.



Voor het leveren van een prestatie moet het lichaam in de “prestatiestand” gebracht worden. Dit doe je door middel van een warming-up. Een sportmassage kan hier een onderdeel van zijn. De spieren moeten onder meer op de juiste spierspanning worden gebracht en beter doorbloed worden. Deels kan dit met behulp van een sportmassage.
Een voorbereidende sportmassage kan door de sporter, naast de fysieke voorbereiding, ook gebruikt worden om zich mentaal voor te bereiden op de te leveren sportieve prestaties. 
 
Na de sportieve activiteit is het doel van een sportmassage tegengesteld: de spieren moeten dan weer tot ontspanning gebracht worden. De sportmasseur past handgrepen, tempo en dosering van de sportmassage toe afhankelijk van het doel en de toestand van de spieren. Met sportmassage wordt het lichaam geholpen bij het herstel.

Welke effecten kan de sportmassage opleveren? 
 
» Verbetering  van de doorbloeding en stofwisseling:
Door een verbeterde doorbloeding in de spieren worden de bloedvaten wijder waardoor afvalstoffen beter/sneller worden afgevoerd. Door een verhoogde aan- en afvoer van bloed en lymfe in de spieren ontstaat een betere stofwisseling.
 

» Stimulering van de spieractie en ontwatering van de spieren.
Omdat afvalstoffen worden afgevoerd en de gehele circulatie verbetert, ontstaat er ook een snellere afvoer van een eventueel teveel aan vocht. 
 
» Door ontspanning of juist door een activering van de spier wordt invloed uitgeoefend op de spierspanning. 
 
» Algemene positieve invloed op het welbevinden door:
 
  • een kortere hersteltijd                              
  • verdieping van de ademhaling
  • slaapbevordering
  • verbetering van de mentale stemming.
 
Een sportmassage van de meest belaste spiergroepen duurt meestal minimaal 20 minuten, maar kan bij behandeling van meerdere spiergroepen ook een uur in beslag nemen. Wij begeleiden o.a. de sporter naar prestaties die zij nog moeten gaan leveren of nadat zij deze juist geleverd hebben.